Tvorba ikon
Práce se dřevem
- Dřevo na ikonu musí být dobře opracované a vyztužené tak, aby se nezkroutilo při dalším postupu tvorby. Na takto připravené dřevo vkládám modlitbu o požehnání pro ty, kdo budou mít ikonu doma, budou se před ní modlit a nebo se na ni jen dívat.
Vrstvení a opracovávání
- Následně nanesu v několika vrstvách levkaz z klíhu a plavené křídy, který se nakonec vyhladí jemným smirkovým papírem.
Odstíny barev hrají velkou roli
- Při psaní ikony nejdříve nanesu tmavé odstíny. Postupně vrstvím barvy na sebe až po ty nejsvětlejší. K ikonám zásadně patří barvy temperové. Podle starobylé tradice se používají přírodní pigmenty, které se spojí se žloutkem a bílým vínem nebo octem.
Zakončení prací
- Úplným zakončením prací je lakování. Tím je ikona chráněna a končí tak práce v ikonopisecké dílně.
- Nyní dílo může začít žít svým vlastním životem. Věřím, že každá ikona má svůj vnitřní život, který je velikým bohatstvím a zároveň tajemstvím.
- Ikonu nemůžeme vlastnit, ikonu můžeme přijímat jako dar, součást našeho života, která nás přesahuje a v tomto našem pozemském putování dozajista přežije.