Tvorba ikon


Práce se dřevem

  • Dřevo na ikonu musí být dobře opracované a vyztužené tak, aby se nezkroutilo při dalším postupu tvorby. Na takto připravené dřevo vkládám modlitbu o požehnání pro ty, kdo budou mít ikonu doma, budou se před ní modlit a nebo se na ni jen dívat.

1_a.jpg   

2.jpg

Lepení na plátno

  • Na opracované dřevo přilepím pomocí klíhu plátno, které je utkané ze lnu nebo bavlny. Jde o to, aby materiály použité pro tvorbu ikony byli čistě přírodní.

Vrstvení a opracovávání

  • Následně nanesu v několika vrstvách levkaz z klíhu a plavené křídy, který se nakonec vyhladí jemným smirkovým papírem.

3.jpg

4.jpg

Lepení plátky zlata

  • Z polimentu, šlehaných bílků a vody připravím směs, která se nanese na místa, kam pomocí čistého líhu přilepím plátky zlata. Zlato je možno dále leštit nebo nechat matné.

Odstíny barev hrají velkou roli

  • Při psaní ikony nejdříve nanesu tmavé odstíny. Postupně vrstvím barvy na sebe až po ty nejsvětlejší. K ikonám zásadně patří barvy temperové. Podle starobylé tradice se používají přírodní pigmenty, které se spojí se žloutkem a bílým vínem nebo octem.

5.jpg

6.jpg

Symboly ikon

  • Ikony jsou plné symbolů. Tři hvězdy na čele a na ramenou Panny Marie ukazují na její panenství.
  • Na závěr ikonu popíšu. Popis je její nedílnou součástí.

Zakončení prací

uprava_zvestovani.png

  • Úplným zakončením prací je lakování. Tím je ikona chráněna a končí tak práce v ikonopisecké dílně.
  • Nyní dílo může začít žít svým vlastním životem. Věřím, že každá ikona má svůj vnitřní život, který je velikým bohatstvím a zároveň tajemstvím.
  • Ikonu nemůžeme vlastnit, ikonu můžeme přijímat jako dar, součást našeho života, která nás přesahuje a v tomto našem pozemském putování dozajista přežije.